منهول پلی اتیلن

Polyethylene Manhole - منهول پلی اتیلن

منهول‌های پلی اتیلن (Polyethylene Manhole) سازه‌هایی عمودی هستند که با استفاده از مواد اولیه پلی اتیلنی مرغوب و باکیفیت تهیه شده از پتروشیمی‌های معتبر ایرانی از جمله پتروشیمی تبریز، توسط مجموعه کیان صنعت تهیه و تولید شده و به فروش می‌‌رسند. منهول های پلی اتیلن (آدم رو) در بر اساس تکنولوژی‌های آلمان باز طراحی و تولید شده‌اند و در زمینه‌هایی از جمله انتقال فاضلاب، پوشش کابل‌های برق و مخابرات، انتقال آب (حوضچه شیرآلات) و… مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در ادامه مقاله قرار است تا به بررسی بیشتر این تکنولوژی باز طراحی شده و مقایسه آن با نسخه‌های قدیمی بپردازیم که از سال‌های گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

منهول پلی اتیلن چیست؟

منهول پلی اتیلن یا آدم روی پلی اتیلن گودالی یا سازه ای عمودی است که تأسیسات زیر زمینی (مثل شبکه های فاضلاب، کابل‌های مخابراتی و حوضچه ی شیرآلات و…) را به صورت ساماندهی شده در یک محفظه قرار می‌دهد و به سطح زمین متصل می کند که توسط آن امکان دسترسی به این تأسیسات زیر زمینی جهت هرگونه عملیاتی میسر می شود.

منهول‌های پلی اتیلن شرکت از مواد پلی اتیلنی (گرانول HDPE 3840) که بر پایه نفت هستند و مطابق با استانداردهای ASTM 1759، ATV A127 و استاندارد ۱۴۱۴۸ ملی ایران طراحی و تولید می‌شوند. منهول‌ها در سال‌های گذشته از مواد اولیه‌ی دیگری هم تولید می‌شدند  که بتن و یا آجر از جمله معروف‌ترین آن‌ها بوده است و منهول هایی از این جنس را منهول با مصالح بنایی می‌نامند. منهول‌های مصالح بنایی طبق تکنولوژی‌های قدیمی و خارج از استاندارد تولید می‌شوند که دیگر مورد تایید نمی‌باشند.

علت استفاده از منهول‌های پلی اتیلنی به جای منهول های سنتی، کارکرد بالا و دوامی است که این تجهیزات در طی سال‌های طولانی دارند و به صورت روز افزونی در سرتاسر جهان و در پروژه‌های شهری و صنعتی به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در ادامه بیشتر به مزایا منهول های پلی اتیلن و مقایسه آن‌ها با منهول های بتنی و سیمانی خواهیم پرداخت.

Polyethylene Manhole 5 - منهول پلی اتیلن

خصوصیات و ویژگی‌های ساختاری منهول پلی اتیلن

منهول‌ پلی اتیلنی که مطابق با روش روتاری مولدنیگ تولید می‌شوند ویژگی‌های متمایزی از سایر منهول‌های پلی اتیلنی تولید شده به روش دست ساز و یا حتی منهول‌های مصالح ساختمانی )بنایی) دارند. خصوصیات ساختاری که باعث تمایز ساختار منهول پلی اتیلنی به روش روتاری از سایر محصولات شده است عبارتند از:

  • بهتر است پوشش پیچ و مهره و اتصالات منهول‌های پلی اتیلنی از جنس گالوانیزه گرم باشند.
  • واشرهای آب بندی در اتصالات بدنه و یا کوپلرهای منهول پلی اتیلن به روش روتاری (اتصالات لوله به منهول) از نوع ضدخوردگی (EPDM) هستند.
  • ایجاد امکان نصب آسان‎‌تر با به کار بردن اتصالات مکانیکی و آب‌‌بندی که سبب مقاومت در برابر تغییرات طبیعی زمین می‌شود.
  • منهول پلی اتیلن به روش روتاری مولدینگ با استفاده از مواد اولیه نو، بکر و با دانسیته بالا (HDPE)، بدون هرگونه مواد افزودنی، مواد بازیافتی و یا مواد غیرمجاز و مطابق با استانداردهای جهانی تولید می‌شوند.

ضخامت بدنه منهول پلی اتیلنی که به روش روتاری تولید می‌شود توسط تولیدکنندگان محاسبه شده و نمی‌توان از تاثیری که عواملی مانند ارتفاع سفارشی مشتریان بر قیمت می‌گذارد غافل شد

معرفی انواع منهول پلی اتیلن با توجه به شکل ظاهری

منهول پلی اتیلنی را از لحاظ شکل ظاهری و نوع کاربرد می توان به دو دسته تقسیم کرد که به شرح زیر است:

  1. منهول های گذر مستقیم: این منهول ها برای استفاده در نقاط عطف که دارای تعداد زیادی ورودی و خروجی می باشد طراحی شده است. از منهول گذر مستقیم پلی اتیلن در تجمیع اتصالات خانگی نیز استفاده می شود.
  2. منهول های جانبی: منهول های جانبی پلی اتیلن برای لوله با قطر داخلی ۸۰۰ میلی متر و بالاتر جز کاربرد های عملی و اقتصادی در تاسیسات شبکه فاضلاب محسوب می شوند.

در چنین مواردی قطرهای بالا، برای دسترسی به شبکه شفت منهول باید بصورت مماس با خط مرکزی لوله نصب شوند.

  1. منهول های ریزشی: منهول های ریزشی پلی اتیلنی به منهول هایی گفته می شود که در دراپهایی با ارتفاع بیش از ۶۰ سانتی متر مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین حداکثر ارتفاع مجار برای استفاده از این نوع منهول پلی اتیلنی ۳متر می باشد و برای ارتفاع بالاتر باید طراحی اختصاصی صورت بگیرد.

آدم رو یا گودال در زیر زمین نصب و راه اندازی می شوند و شبکه های لوله فاضلاب را به یکدیگر متصل می کند. این لوله ها نقش بسیار مهم و چشمگیری در هدایت سیالات دارد و خواص ویژه و منحصر به فرد پلی اتیلن باعث شده است تا روند استفاده از آن ها سیر صعودی داشته باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بهترین منهول های پلی اتیلنی با ما در تماس باشید.

کاربرد منهول هایی از جنس پلی اتیلن چیست؟

از آن‌جایی که منهول های پلی اتیلنی از جنس پلاستیک هستند، عمر مفیدشان طولانی بوده و تا حداقل ۵۰ سال در شرایط کاری استاندارد دوام می‌آورند. همچنین به سبب سطح صیقلی و تمیزی که دارند نحوه نگهداری و شستسوی آن‌ها بسیار آسان می‌باشد.

در ادامه می‌خواهیم کاربرد منهول‌ها را از دو جهت بررسی کنیم:

  1. بررسی کاربردهای منهول در خطوط انتقال فاضلاب و کابل برق

از منهول‌های پلی اتیلنی در خطوط شبکه‌های فاضلاب به منظور دسترسی بهتر و سرویس و نگهداری خطوط استفاده می‌شود. همچنین منهول های پلی اتیلنی به عنوان یک ایستگاه بازدید در خطوط برق به منظور بررسی سلامت و تعمیرات کابل‌، سوئیچ و… استفاده می‌شود.

با توجه به آب‌بند بودن این محصول، احتمال نفوذ حشرات موذی و یا رشد گیاهان و ورود آلودگی‌های محیطی به منهول پلی اتیلن وجود ندارد و همین باعث می‌شود تا عمر مفید این محصول افزایش پیدا کند. همچنین خصوصیت آب بند بودن منهول پلی اتیلنی که به روش روتاری مولدینگ تولید می‌شود امکان دسترسی آسان به این تجهیزات پلی اتیلنی را فراهم کرده و سبب می‌شود تا نگهداری و شستشوی آن‌ها تسهیل گردد.

Polyethylene Manhole 2 - منهول پلی اتیلن

  1. بررسی کاربردهای منهول از جهت ساختارمندی محصول

منهول‌های پلی اتیلنی به سبب ساختارمند بودن و داشتن بدنه‌ای که با دقت بسیار بالا مهندسی و باز طراحی شده است، عاری از انواع آلودگی‌ها در حوضچه‌های شیرآلات و خطوط انتقال آب و فاضلاب هستند و به همین سبب مورد اهمیت واقع شدند و توانستند در مدتی کوتاه جایگزین منهول‌های قدیمی (بتنی و آجری) شوند تا ایستگاه‌های بازرسی دقیق‌تر و تمیز‌تری را بوجود آورند.

منهول، آدم رو و یا گودالی که در زیر زمین نصب و راه اندازی می‌شود به اتصال شبکه‌ها و خطوط انتقال آب و فاضلاب، حوضچه‌های آبی، خطوط برق و مخابرات به یکدیگر و در فواصل طولانی می‌پردازد نقش مهم و چشمگیر این لوله‌ها هدایت مدیریت شده سیالات بوده و به سبب پلی اتیلنی بودن آن‌ها روند استفاده از منهول‌ها رو به رشد و صعودی می‌باشد.

مقایسه منهول پلی اتیلنی با منهول های  مصالح ساختمانی (سیمانی و بتنی)

مزیت استفاده از منهول‌های پلی اتیلنی در مقایسه با منهول‌های مصالح ساختمانی و بنایی که استانداردهای جهانی جهت تولید آن‌ها رعایت نمی‌گردد، در سال‌های گذشته به کرات مورد استفاده قرار می‌گرفتند، بسیار زیاد و حائز اهمیت می‌باشند.

در ادامه مزایای استفاده از منهول با جنس پلی اتیلن را با منهول های مصالح ساختمانی مقایسه خواهیم کرد:

  1. اجرای بهینه، اقتصادی‌تر و با سرعت بیشتر:

به دلیل ساختار یکپارچه منهول‌های پلی اتیلنی و همچنین به سبب استفاده از مواد پلی اتیلنی قیمت این محصولات تا حد قابل توجهی می‌تواند با قیمت منهول‌های مصالح ساختمانی رقابت کند و اجرا و راه اندازی آن اقتصادی‌تر خواهد بود.

  1. تولید منهول پلی اتیلن به روش روتاری مولدینگ (دورانی-چرخشی):

منهول پلی اتیلنی را می‌توانیم به دو روش دست ساز و روتاری مولدینگ تولید کنیم که در روش دست ساز، از لوله‌های دوجداره پلی اتیلنی استفاده می‌کنیم و آن‌ها را به صورت عمودی در زیر زمین دفن می‌کنیم. این روش قدیمی بوده و استانداردهای حال حاضر تولید منهول را رعایت نمی‌کند. اما در روش روتاری مولدینگ به کمک قالب‌های چرخشی منهول هایی از جنس پلی اتیلن با طول عمر مفید بالا تولید می‌شوند.

  1. مقاومت در برابر خوردگی مواد اسیدی و شیمیایی:

مواد اولیه‌ای که برای تولید منهول پلی اتیلنی مورد استفاده قرار می‌گیرند از نوع دانسیته بالا (HDPE) بوده و می‌توانند در برابر مواد اسیدی و بازهای رقیق مقاومت داشته باشند.

  1. نگهداری و تعمیرات آسان:

با وجود درپوش و پله‌هایی از جنس پلی اتیلن که بر روی بدنه منهول و از داخل تعبیه شده است، امکان دسترسی به داخل این تجهیزات عمودی بسیار آسان می‌باشد. همچنین تمیز کردن داخل منهول و لوله‌هایی که به آن متصل شده‌اند، با دستگاه‌های شستشو امکان پذیر است.

  1. وزن سبک‌تر و قابلیت حمل آسان‌تر منهول‌های پلی اتیلنی:

منهول‌های پلی اتیلنی بر پایه پلاستیک هستند و وزن بسیار سبک‌تر و کمتری در مقایسه با منهول‌های مصالح ساختمانی (بتنی و آجری) دارند. به همین سبب سهولت در حمل و نقل منهول‌ها اتفاق افتاده و بدون نیاز به تجهیزات خاصی صورت می‌گیرد.

.: جهت دانلود گواهی تایید منهول‌های شرکت کیان صنعت پاسارگاد اینجا کلیک کنید. :.

  1. انعطاف پذیری بیشتر و مقاومت در برابر زلزله و سیل:

با توجه به زلزله خیز بودن کشور ایران، لازم است تا تجهیزات انتقال آب و فاضلابی را تولید کنیم که با زمین لرزه سازگار باشند و در مقابل لرزش‌های زمین دچار ترک خوردگی یا شکستگی نشوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بهترین منهول های پلی اتیلنی با ما در تماس باشید.

مقایسه روش تولید دست ساز منهول پلی اتیلن و روش روتاری مولدینگ

Polyethylene Manhole 6 - منهول پلی اتیلن

به طور کلی منهول‌های پلی اتیلن به دو روش دستی و روتاری مولدنیگ تولید می‌شوند. در روش دست ساز به انتهای لوله‌های دوجداره (کاروگیت-اسپیرال) پوششی از جنس پلی اتیلن را جوش می‌دهند و به صورت عمودی در زمین دفن می‌کنند. تولید منهول پلی اتیلنی به روش دست ساز خارج از استاندارد می‌باشد و چون لوله‌های دوجداره پلی اتیلنی برای دفن به صورت افقی طراحی شده‌اند، اگر به شکل عمودی در زمین قرار بگیرند با گذشت زمان دچار فرسودگی و مشکل خواهند شد.

در مقابل با تولید منهول‌های پلی اتیلنی به روش روتاری مولدینگ (چرخشی-دورانی) گرانول‌های پلی اتیلن ۳۸۴۰ که از معتبرترین پتروشیمی‌های ایران تهیه شده است، در یک قالبی که دائما در حال چرخش است ریخته می‌شوند و در دمای ۱۸۰ درجه تا ۲۲۰ درجه ذوب می‌شوند. ذوب شدن و چرخش قالب تا جایی ادامه دارد که گرانول‌ها تمام سطح قالب را بپوشاند. تولید منهول به روش روتاری مولدینگ با استاندرادهای ملی و جهانی مطابقت دارد و بصورت بین‌المللی مورد تایید می‌باشد.

با توصیفاتی که از نحوه تولید هر یک از روش‌ها گفتیم، بدیهی است که بهترین راه تولید منهول پلی اتیلنی به روش روتاری مولدینگ می‌باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید منهول پلی اتیلن با کیفیت با مشاوران شرکت در ارتباط باشید.

مزایا تولید به روش روتاری مولدینگ

مزیت منهولی که به روش روتاری مولدینگ تولید شده باشد در مقایسه با منهول تولید شده به روش دست ساز به شرح زیر است:

  1. هزینه تولید کمتر در روش روتاری
  2. کیفیت مشابه و ثابت در تمامی قطعات
  3. وجود استانداردهای ملی و جهانی قابل اعتنا جهت تولید
  4. وجود دستورالعمل های بین‌المللی برای نصب و اجرای محصولات
  5. امکان ردیابی و بررسی آسان داخل منهول‌‌ها به سبب جنس ابر و بادی

کاربرد منهول پلی اتیلنی در خطوط انتقال فاضلاب

در منهول های شرکت انتقال و جابه‌جایی فاضلاب در حال حاضر با روش‌های استاندارد و کارآمد و به کمک تکنولوژی‌های بین‌المللی صورت می‌گیرد. منهول های پلی اتیلنی یکی از بهترین تجهیزات برای بررسی خطوط پلی اتیلنی فاضلاب می‌باشند که اگر کیفیت بالایی داشته باشند و به درستی اجرا شوند، کارفرمایان را به اهدافی که جهت بهبود کارایی خطوط فاضلاب دارند نزدیک‌تر می‎کنند.

از منهول پلی اتیلن در خطوط فاضلاب اعم از صنعتی و خانگی استفاده می‌شود که طرح، ارتفاع، قطر و ضخامت‌های گوناگونی از این محصول مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شرکت با توجه به نیاز روز افزون صنعت آب و فاضلاب به تکنولوژی های نوین و با نگاهی به صنایع پیشرو دنیا تصمیم به باز طراحی منهول پلی اتیلن به روش روتاری مولدینگ متناسب با شرایط اقلیمی کشور ایران گرفته است.

Polyethylene Manhole 2 - منهول پلی اتیلن

منهول پلی اتیلن یکپارچه چیست؟

تکنولوژی نوینی که در شرکت مورد توجه بسیاری از صنایع قرار گرفته است، منهول‌هایی یکپارچه است که بدون نیاز به هیچ گونه اتصالات و قطعاتی منفصل از یکدیگر تولید می‌شوند. منهول پلی اتیلن یکپارچه در مناطقی با سطح آب بالایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که نیاز به آب‌بندی داشته باشند.

از آن‌جایی که منهول‌های پلی اتیلنی یکپارچه بدون اتصالات تولید می‌شوند، هزینه‌های تولید و اجرا کاهش یافته و زمانی که برای تولید صرف می‌شود نیز بسیار کمتر از زمان تولید سایر منهول‌های پلی اتیلنی می‌باشد.

نقش رنگ در تعیین کیفیت منهول پلی اتیلن

در استاندارد ملی ایران به صراحت گفته شده که منهول های پلی اتیلنی به منظور سهولت استفاده اوپراتور و عدم نیاز به تجهیزات روشنایی خاص می بایست دارای رنگ روشن باشند از این منظر شرکت کیان صنعت پاسارگاد رنگ زرد را به عنوان رنگ سازمانی خود انتخاب نموده است.

اما در این بین برخی از تولید کنندگان به منظور کاهش هزینه‌های تولید و استفاده از مواد اولیه نامرغوب، به گرانول‌ها رنگدانه‌های مشکی اضافه می‌کنند تا بتوانند ناخالصی و مواد بازیافتی بیشتری را به منهول‌ها اضافه کنند.

جهت خرید و سفارش منهول پلی اتیلن از کیان صنعت پاسارگاد اینجا کلیک کنید.

روش اجرا و نصب منهول پلی اتیلن

روش نصب منهول‌های پلی اتیلنی بر اساس استاندارد های بین المللی و ملی می بایست شرایط تخصصی خاصی را جهت حفظ کیفیت و دوام در طول عمر خود رعایت نمایند لذا شرکت های تولید کننده موظفند بر اساس این استاندارد ها و محاسبات مهندسی دستورالعمل نصب منهول های پلی اتیلن را به مشتری ارائه نمایند.

از آنجاییکه نصب صحیح این منهول‌ها بر اساس نوع خاک اطراف و بارهای وارده متغیر است پیشنهاد می شود پیمانکار اجرا حتما با شرکت های مهندسین مشاور یا دستگاه نظارت در این مورد هماهنگی لازم را انجام دهد. در خصوص آشنایی بیشتر با روش نصب استاندارد منهول های پلی اتیلن فایل مرتبطه را  مطالعه کنید.

بطور خلاصه می توان گفت روش معمول نصب منهول های پلی اتیلن به شرح زیر دسته بندی می شود:

  1. ابتدا زمین به ارتفاع منهول حفاری می‌شود.
  2. زیر کفی منهول بتن ریزی می‌شود.
  3. منهول پلی اتیلنی در جای خود قرار می‌گیرد.
  4. اتصالات استاندارد مربوط به لوله های انتقال فاضلاب که توسط تولید کننده ارائه می شود باید در محل مربوطه با ابزار های معرفی شده در دستورالعمل اجرا گردد. دقت در اجرای نصب اتصالات الزامی است.
  5. به منظور پخش نیروهای ناشی از فشار های دینامیکی یا استاتیکی لازم است با توجه به شرایط نصب و توصیه‌ی مشاور یا کارفرما از دال بتنی که نقشه آن در دستورالعمل نصب موجود است استفاده شود.
  6. برای پر کردن کناره های منهول می بایست از مصالحی که در دستورالعمل گفته شده است با توجه بعه شرایط و مطابق فهرست بقای سازمان برنامه و بودجه استفاده نمود.

.: جهت دانلود پی دی اف مربوط به شیوه نصب منهول‌های پلی اتیلنی شرکت کیان صنعت پاسارگاد اینجا کلیک کنید. :.

Polyethylene Manhole 4 - منهول پلی اتیلن

عوامل تاثیرگذار بر قیمت نهایی منهول پلی اتیلن

عواملی مانند ارتفاع، قطر دهانه منهول و یا ضخامت جداره منهول که وابسته به ارتفاع می بایست بررسی و اعلام گردد می تواند در قیمت نهایی منهول تاثیرگذار باشد بدیهی است استفاده از مواد نو بدون هیچگونه افزودنی مطابق استاندارد های ملی ایران مد نظر می باشد.

باتوجه به اینکه بیش از ۹۰% قیمت منهول پلی اتیلن وابستگس مستقیم به قیمت مواد اولیه آن دارد موارد زیر در ایجاد تغییر بر روی قیمت مواد اولیه و همچنین هزینه نهایی تولید منهول تاثیر گذار هستند:

  • نوسانات ارز و دلار و افزایش قیمت مواد در بورس
  • تغییرات میزان ارائه مواد در بورس و کاهش ظرفت های ارائه مواد
  • هزینه حمل و نقل منهول
  • کیفیت گرانول‌های تهیه شده از پتروشیمی
  • افزایش هزینه های تولید منهول پلی اتیلن مثل افزایش هزینه گاز، برق، دستمزد کارگران و …

چرا برای خرید منهول پلی اتیلن شرکت کیان صنعت پاسارگاد را انتخاب کنیم؟

شرکت کیان صنعت پاسارگاد به عنوان بزرگترین تولید کننده منهول های پلی اتیلن در کشور توانسته است به دانش طراحی این محصول دست پیدا کند و لذا منهول تولیدی مطابق شرایط کشور ایران و استاندارد بین المللی باز طراحی و تولید شده است.

استفاده از مواد نو و بکر بدون هیچگونه افزودنی یکی از مواردی است که در استاندارد ملی ایران تاکید شده است و شرکت کیان صنعت پاسارگاد محصولات خود را با موارد پترویمی تبریز، گرید روتالری مولدینگ بدون هیچگونه افزودنی تولید می نماید.

کیان صنعت پاسارگاد در بسیاری از پروژه‌های ملی و عمرانی کشور از جمله پروژه های شرکت آب و فاضلاب سراسر کشور و نیروگاه ها و مجتمع های پتروشیمی و پروژه های بزرگ شهرک سازی و پروژه پارس جنوبی، پروژه قرارگاه خاتم‌الانبیا و… حضور موفق و موثری داشته است. شما می‌توانید سایر پروژ‌هایی که شرکت کیان صنعت پاسارگاد در آن فعالیت داشته است را از این قسمت ببینید.

شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و هر گونه راهنمایی و یا نظارت بر اجرا، با واحد فنی شرکت کیان صنعت پاسارگاد تماس بگیرید.

.: جهت دانلود پی دی اف مربوط به پروژه‌های اجرایی منهول‌های شرکت کیان صنعت پاسارگاد اینجا کلیک کنید. :.

سوالات متداول درباره منهول پلی اتیلن

منهول ها معمولا در یکی از سه دسته قرار می گیرند که کم عمق، معمولی و عمیق هستند. نوع منهول انتخاب شده برای یک منطقه خاص به اندازه فاضلاب یا خط آب طوفان و همچنین عملکرد منهول بستگی دارد. منهول ها معمولا در یکی از سه دسته قرار می گیرند که کم عمق، معمولی و عمیق هستند.
منهول پلی اتیلنی از پلیمر فشرده شده و منهول هاس سنتی از آجر، بتن، سیمان و … ساخته می شوند.
پلی اتیلن به علت خاصیت ذاتی خود که خنثی است، مقاومت بسیار خوبی در برابر مواد شیمیایی دارد و به همین دلیل خطر پوسیدگی و خورندگی منهول پلی اتیلن در برابر مواد شیمیایی بسیار کم است.
منهول های پلی اتیلن به دلیل صاف بودن داخل و پروفیل های جریان، خواص هیدرولیکی بسیار خوبی دارند. به دلیل این خواص هیدرولیکی عالی، منهول های پلاستیکی خطر کمتری برای موانع یا انسداد دارند.
استفاده از دوربین رایج‌ترین تکنیک بازرسی است که امروزه استفاده می‌شود که ایمنی را به همراه دارد و مقرون به صرفه است.
خیر، برخلاف منهول های بتنی که آب به داخل آن ها نفوذ می کند؛ در منهول پلی اتیلن آب به داخل نفوذ نمی کند و در نتیجه سطح دبی آب تغییر نمی کند.
این منهول ها با مصالح سنتی مانند آجر، سیمان، بتن و ... ساخته می شود و در گذشته بسیار کاربردی و مورد استقبال بوده است. البته هنوز هم در برخی از مناطق، برای مثال در کانالهای انتقال خط تلفن که در زیر زمین قرار دارد استفاده می شود.
مزیت دیگر پایین بودن وزن این است که در زمین های باتلاقی و شنی که امکان زیر سازی منهول های سنگین وجود ندارد و به علت سستی زمین امکان نشست منهول وجود دارد، و منهول پلی اتیلنی از نظر خطر نشست کاملا ایمن هستند.
با توجه به انعطاف پذیری ذاتی و خاصیت ضربه پذیری پلی اتیلن، منهول پلی اتیلنی، از مقاومت بالایی در برابر ضربات وارده در حین حمل و نقل، جابجایی یا پروسه نصب برخوردارند.
با توجه به ضریب زبری پایین لوله های پلی اتیلنی، احتمال چسبیدن مواد معلق و گل و لای به آن بسیار پایین است و در صورت ته نشینی گل و لای بر روی آن، با اولین جریان شدید آب کاملاً شسته و تمیز می گردد. همچنین به علت صاف بودن سطح داخلی منهول های ساخته شده از آن و نیز مقاومت در برابر سایش بالای پلی اتیلن، میزان سایش آن در اثر آب ناچیز بوده و همین امر سبب طول عمر زیاد این منهول ها به خصوص در خطوط دارای زاویه شیب بالا می باشد.